Logga in

Tvist om värmepump – orsakade vattenskada enligt kunden

Publicerad
6 okt 2025, 05:00
| Uppdaterad
3 okt 2025

Villaägaren hörde oljud, kände en stank – och upptäckte sedan en vattenskada. Det var fel på värmepumpen som orsakade läckaget, menar hon, och kräver firman på 100 000 plus omleverans.

Kvinnan som bor i ett hus i Hudiksvall köpte bergvärmepumpen för 126 000 kronor. Mindre än ett år efter leverans och installation började hon höra märkliga ljud och senare visade det sig att hon drabbats av en vattenskada. Enligt hennes anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, så var det mjukvarufel och läckage från pumpen som låg bakom. Kvinnan kräver att få 100 000 kronor i prisavdrag och att säljaren fixar en ny pump. 

Läs också:
”Vi var inställda på att förlora i Arn, så det här var ju roligt”

Läs också:
”Tråkigt att han går hem med två värmepumpar gratis”

Värmepumpsföretaget svarar att de har gjort rätt för sig. Det förekom en del problem med produkten men företaget ansträngde sig för att hjälpa kunden när felkoderna dök upp. De konstiga läten som kunden beskriver är ingenting som företaget har hört, men de kan undersöka den saken närmare om de får.

Ett par felmeddelanden kollades upp med någon månads mellanrum. Lågtryckslarmen indikerade avvikelser på den kalla sidan och är relativt vanliga. De har ingenting med den senare skadan att göra. Senare hittades också ett elfel i taklampan som orsakade störningar på värmepumpen som larmade. En annan gång hittades ett elfel i taklampan, vilket på grund av kopplingar orsakade störnignar på värmepumpen. En tid före vattenläckan larmade en felkod om hög tryckrörstemperatur, men det läckte inte då. Ytterligare någon månad senare kändes däremot en unken lukt när vattnet tömdes ur värmesystemet. 

Förutom de här kontakterna så tog kunden strax före läckan in en annan person som inte har något med firman att göra. Vad som hände då kan inte företaget ansvara för. Men då beskrevs problem med ett läckande rör i värmesystemet som fanns i huset sedan tidigare. Det brustna röret var inbyggt och hade inte kunnat inspekteras. Företaget vet inte när röret gick sönder. Men enligt firman så har vattenskadan förvärrats av att någon försökt fylla på vatten i värmesystemet när det var trycklöst. Stanken som kunden beskriver lär bero på läckage från värmesystemet. Det som enligt företaget står helt klart är att någon felande mjukvara inte har orsakat ett brustet rör. 

Nu fungerar värmepumpen bra, enligt firmans bedömning och om den strular eller låter konstigt så kan de ta en närmare titt på den, men de tänker inte betala tillbaka några pengar.

Läs också:
Berodde läckaget i värmepumpen på fabriksfel?

ARN konstaterar att bevisbördan ligger på kunden som gjort påståendet om produktfel. Kvinnan har inte visat att vattenläckaget beror på något tekniskt medföljande fel på pumpen och därför avslår nämnden hennes krav i sin helhet.