Logga in

Firman orsakade badrumsmissar för 400 000 – allt måste rivas

Publicerad
25 aug 2025, 05:00

En lägenhetsägare i Stockholm beställde en stor renovering. Men väldigt mycket gick fel och efter grava misstag och avvikelser krävdes VVS-firman på över en halv miljon i ersättning. 

Kvinnan bor i en lägenhet i Stockholm och har gått till ARN för att få ersättning på 569 215 kronor av en bygg- och VVS-firma som gjort renoveringar i hennes bostad. 

Uppdraget omfattade bland annat jobb i två våtrum, installation av nytt kök, nya eluttag och nya ytskikt. 

Läs också:
”Det är en ohanterbar situation vi har hamnat i”

Läs också:
”Smörja varje klämring på både ut- och insidan – det skulle jag vilja se när 800 badrum ska kompletteras”

Efter att uppdraget var gjort upptäckte en granne en vattenskada i taket i en lägenhet som ligger rakt under ett av de nyrenoverade badrummen. 

En besiktning visade att det saknades slitsbotten och tätskikt i badrummet och att brunnen inte kunde svälja allt vatten vid stopp och uttömning av badkaret. Det gjorde att vattnet istället rann ut i konstruktionen och ned till våningen under. 

Bostadsägaren anlitade sedan fristående konsulter som granskade övriga arbeten. Deras slutsats var att det bland annat “noterats ett större antal fel och graverande avvikelser i förhållande till gällande bygg- och branschregler, varav flera utsätter byggnaden för konkreta risker ur brand- och fuktsksadesynpunkt”. 

I ritningarna står det att slitsbotten ska gjutas, vilket företaget inte gjort. Kunden önskade att golven höll samma nivå och då föreslog företaget ett trappsteg, men berättade inte att det skulle göra att renoveringen inte blev fackmässigt utförd. Kvinnan har inte godkänt några avvikelser under arbetet sång men har däremot fått ett dokument där det stod att badrummen var fackmässigt renoverade och inga avvikelser gjorda. 

Nu går inte badkaret att använda och duschen kan hon bara ha igång väldigt lite för att undvika att riskera nya skador i lägenheten eller hos grannen.

Firman som renoverade hennes lägenhet har fått flera chanser att avhjälpa felen utan att göra det. De har bara gått med på att fixa ett fåtal anmärkningar som inte är tillräckliga. Därför kräver kvinnan att de betalar henne 569 215 kronor för att hon ska kunna ta in en annan entreprenör som gör om allt på rätt sätt. Två badrum måste rivas coh byggas upp på nytt och flera fel i köket ska fixas. Dessutom vill hon ha pengar för bland annat räntor och alternativt boende och förstörd inredning.

Den renoverande firman vill inte ersätta kunden. De menar sig ha utfört arbetet enligt arkitektens ritningar. Det utrymme där det stora badrummet var inritat saknade brunnar, sedan tidigare fanns bara toalett och ett litet handfat i badrummet. Tillbyggnaden av en trappa till badkaret och placeringen av brunnen blev kunden informerad om och hon godkände allt. Företaget är villigt att åtgärda de mindre felen i reklamationen men fick inte chansen till det. Påståendet att båda badrummen måste rivas och göras om kallar den anmälda firman “absurt”. 

Läs också:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Allmänna reklamationsnämnden har granskat alla handlingar i ärendet och tycker att anmärkningarna vid besiktningarna visar att tjänsten har utförts felaktigt. Nämnden rekommenderar företaget att betala kunden så att hon kan låta någon annan göra renoveringen. Däremot anser de inte att hon ska ha hela den krävda summan. Kunden har inte bevisat alla de extrakostnader hon beskrivit, så ersättningen stannar på 411 300 kronor.