Hyresgästen ringde jouren vid toastopp – krävdes på 14 000 kronor
Hyresgästen i Västmanland fick stopp i toaletten tidigt en helgmorgon och ringde fastighetsjouren. När fakturan kom fick hon en chock.
Läs också:
”Luktegott” orsakade stopp i toan – kostade 3 750 kronor
Läs också:
Monstret i avloppet: ”Ingen ville kännas vid det”
Kvinnan, som är ensamstående med två barn, berättar för tidningen Hem & Hyra att hon fick stopp i toaletten klockan 06.30 en helgmorgon, efter hennes eget toalettbesök. Hon ringde fastighetsjouren som skickade en bil till henne, från en stad flera timmars resväg från hennes lägenhet.
På plats kunde personalen lösa stoppet med en sugpropp men filmade även avloppet för att se att allt var i sin ordning.
Efter avloppsrensningen skickade hyresvärden en faktura till kvinnan, på nära 14 000 kronor.
– Jag blev förbannad och fattade inget, säger hon till Hem & Hyra.
Värdens teori var att stoppet hade orsakats av att barnen hade stoppat plastpåsar i toaletten, något som kvinnan bestämt avfärdar. Efter att ha bestridit fakturan lyckades hyresgästen till slut få ner summan till mindre än en tredjedel.
Läs också:
Missbrukad golvbrunn ledde till vräkning
Enligt Hem & Hyra är den aktuella värden överrepresenterad när det gäller krav på betalning från hyresgäster för olika insatser, bland annat för att hissjouren tillkallats när hissen stannat.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen