”Luktegott” orsakade stopp i toan – kostade 3 750 kronor
En enkel doftblockshållare för några tior ramlade ner i en hyresgästs wc-stol och det gick inte att spola. När spolbilen varit där fick hyresgästen själv stå för hela kostnaden.
Det var i november förra året som ett doftblock med tillhörande plasthållare ramlade ner i wc-stolen hemma hos en hyresgäst i Helsingborg, skriver tidningen Hem & Hyra. Enligt hyresgästen inträffade händelsen i samband med att hemtjänsten städade hennes badrum.
fler hyresgäster i trubbel
Mannen monterade själv nya radiatorer: ”Någon har stulit mina element”
Läs också:
Dom i Hovrätten: Trots godkänd OVK – ventilationen måste åtgärdas
När hemtjänsten hade lämnat bostaden upptäckte hyresgästen att det inte fungerade när hon spolade. Hon kontaktade sin hyresvärd som lät skicka en spolbil, arbetet i badrummet tog drygt en timme på kvällen samma dag, en tisdag.
– Då kom den ju fram, hållaren till luktegotten. Det var helt uppenbart att det var den som hade orsakat stoppet, säger hyresgästen till Hem & Hyra.
Men så kom fakturan på 3 750 kronor. En räkning som hyresvärden tyckte att hyresgästen skulle betala, något hon upplevde som orättvist och jobbigt med tanke på den annalkande julen. Efter en granskning sänktes avgiften med 750 kronor, inte av spolbilsföretaget, utan för att hyresvärden av misstag skickat hyresgästen en faktura där även momsen skulle betalas.
Läs också:
Monstret i avloppet: ”Ingen ville kännas vid det”
Hyresvärden menar att det är uppenbart att hyresgästen orsakat stoppet, och att det därför är hon som ska stå för spolbilskostnaden.
Annars kräver hyresvärden aldrig pengar för stopp som orsakats av saker som får spolas ner i toaletten, som till exempel toalettpapper.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen