Tittade på frostskadade röret i en kvart — för 3490 kronor
Hantverkaren konstaterade snabbt att han inte kunde hjälpa kunden med den frusna vattenledningen. Trots det skickade företaget en faktura för hela jobbet. Kunden drev saken till ARN som fick bedöma priset.
Tvist:
“Nu har jag lärt mig att varenda avtal ska finnas som SMS eller mejl”
Tvist
”De fakturerade dubbelt för ventilationen i mitt nya hus”
Kunden anlitade företaget för att få hjälp med vattenledningen som hade frusit. Han beställde tjänsten per telefon. Priset skulle landa på 5500 kronor innan rot-avdrag, med rot-avdrag blev kostnaden 3490 kronor.
Men mycket hjälp blev det inte för pengarna, snarare ingen alls, enligt kunden: ”Hantverkaren som kom till platsen, konstaterade att röret frusit och sa att han inte kunde göra något. Det tog en kvart.”, skriver kunden i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden och begär prisavdrag. Max 1000 kronor är han villig att betala.
Det vill företaget inte gå med på. Kunden har godkänt fakturan genom att betala den utan att anmärka på arbetet per telefon eller genom att trycka på ”jobb ej slutfört”. ”Det finns inget som tyder på att jobb ej utfördes eller att kunden blev tvingad till att signera.”, skriver de i svaret till ARN.
Tvist
Firman tog ut 136 arbetstimmar för mycket för badrumsjobbet
Det framgår av utredningen att företaget inte har kunnat leverera tjänsten i enlighet med avtalet men trots det tagit fullt betalt , konstaterar ARN. Nämnden anser inte att kunden accepterat beloppet genom att betala fakturan och menar att betalning för en timmes arbete är skäligt, inte två som fakturerats. Därför rekommenderar ARN företaget att ersätta kunden med 1950 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen