Han maxade bilinredningen och fick mer tid för jobben

Publicerad 20 jan 2021, 06:00

VVS-montören Andreas Mårtensson spar runt 30 minuter om dagen på sin specialinredning i skåpbilen. Så här såg hans kravlista ut.

Skillnaden mellan den nya skåpinredningen och den han hade i sin tidigare bil beskriver han som natt och dag. I den äldre bilen fanns en kombination av skåpinredning från två olika varumärken i en lösning som var ”inte helt genomtänkt”.

– Jag spar absolut mycket tid med den specialanpassade inredning jag har nu. Eftersom jag vet precis var prylarna finns går det snabbare att hitta det jag behöver för stunden. Det rör sig om 30 minuter till en timme varje dag, berättar Andreas Mårtensson.

Han driver Mårtenssons VVS i Sölvesborg AB och jobbar främst med ROT-arbeten åt privatkunder. Men han installerar även värmepumpar och utför servicejobb åt fastighetsägare.

När vi pratas vid i slutet av november har han haft sin nya bil i en dryg månad. Han leasar en sprillans ny Mercedes-Benz Sprinter, en skåpbil i den stora klassen, som han har utrustat med skåpinredning specialanpassad för sin verksamhet.

– När jag köpte min nya bil kontaktade System Edströms säljare mig. Jag berättade för honom om mina behov. Sedan knåpade säljaren ihop en skiss utifrån mina önskemål. 

Skissen bollades fram och tillbaka ett par gånger mellan säljaren och Andreas Mårtensson. 

Läs även: Tio lösningar som skapar ordning i skåpet 

Andreas Mårtensson uppskattar att han sparar runt 30 minuter om dagen på att veta exakt var han har olika prylar. Foto: Jens Christian

En specifik lösning som var viktig för Andreas Mårtensson var att ha en släde som kan dras ut via sidodörren.

– Det är för att jag snabbt och smidigt vill komma åt packväskorna där jag förvarar prylarna jag har behov av, i stället för att springa till bilen och leta efter delar hela tiden. Säljaren fick till det väldigt bra. Jag hade kanske kunnat lägga till lite grejer men det var tillräckligt för mina ändamål. Och det är lätt att komplettera om jag skulle vilja bygga ut systemet. 

Att det blev just den leverantören var egentligen en slump och för Andreas Mårtensson handlar det mer om rätt lösningar än om varumärke.

– Jag har en uppsjö av prylar och reservdelar, bland annat till olika sorters blandare till tvättställ, dusch och kök. Det som går åt mest är klämringskopplingar, presskopplingar och fästmaterial. 

Nytt test visar att skåpbilar inte uppfyller säkerhetskraven: ”Är en VVS-montörs liv inte lika mycket värt som en privatpersons? 

Vilka behov har du som VVS-montör jämfört med andra yrkesgrupper i hantverksskrået när det gäller skåpinredning?

– Som VVS-montör har jag många små detaljer. Närmast kanske jag kan jämföra mig med kylmontörer och elektriker. De har också många småprylar. 

I skåpinredningen har Andreas Mårtensson även många utdragslådor med plats för sortimentsaskar och annat. Elhandverktygen har också givna platser. 

En anledning att han valde en stor skåpbil i stället för en mindre och smidigare modell är att han spar tid och pengar på att ha ett eget lager i bilen. 

– I och med att jag har cirka tre mil till närmsta grossist är det inte motiverat att köra och hämta material så ofta. Jag tycker också att det är smidigt att kunna stå raklång i skåpbilen när jag plockar fram material. Det funkar inte i en mindre skåpbil. 

Hur ser det perfekta skåpet ut för dig?
– Det går aldrig att få till ett hundra procent perfekt skåp, eftersom tiden inte finns att sätta mig ner och skissa hur jag verkligen vill ha det. Det är alltid någon detalj jag missar. Men en sak är jag säker på – utan skåpinredning skulle min verksamhet inte funka. Då hade jag blivit knäpp av allt letande efter prylar.

FAKTA

Så inreder du säkert

Det är viktigt att lasten säkras på ett korrekt sätt. Transportstyrelsens föreskrifter beskriver vad som krävs (TSFS2017:25). När det gäller skåpinredningen i hantverksbilar är det viktigt att leverantörerna har testat sina produkter så de uppfyller gällande standarder. Det är dessutom av stor vikt att skåpinredningen monteras enligt biltillverkarnas anvisningar. När det gäller lastförskjutningsskydd och lastsurrningsöglor från biltillverkarna ska de uppfylla standard ISO 27956:2009. Utöver ska all inredning utformas för att minska negativa effekter vid en kollision, oavsett om det är reglerat i lagstiftning/standarder eller inte.

Källa: Bil Sweden