Logga in

På uppdrag i hotet av coronasmittan

Publicerad
8 maj 2020, 07:00

Montörerna på APS gör bara akuta VVS-jobb när en hyresgäst inte känner sig fullt frisk och går inte in till sjuka utan full skyddsutrustning.

VVS-montören Richard Blomgren jobbar med service hos hyresgäster i Göteborgsområdet. Vid alla ärenden ska han och kollegerna på APS fråga om hyresgästen är, eller misstänks vara drabbad, av coronaviruset.

– Om hyresgästen är sjuk går vi inte in i lägenheten om det inte är akut, berättar Richard Blomgren.

Svanströms El & VVS:  ”Personalen har alltid visir vid avloppsrensningar”

Richard Blomgren kollar vilken serviceåtgärd som ska göras. Fel som inte kan orsaka vattenskador får vänta om hyresgästen är sjuk. Foto: Sören Håkanlind

APS erbjuder beredskap dygnet runt för akuta ärenden hos hyresgäster. Till exempel rör som gått sönder och sprutar vatten. Droppande blandare får för tillfället vänta tills hyresgästen blivit frisk.

Om Richard Blomgren måste gå in till en smittad hyresgäst tar han först på sig skyddsutrustning. I den ingår en heltäckande overall, skyddshjälm med plexiglasvisir, munskydd och handskar.

– Hyresgästen får låsa upp ytterdörren och sedan hålla sig på behörigt avstånd under tiden som jag utför arbetet. Oftast klarar jag mig helt själv och om det skulle vara något jag undrar över kan vi ropa till varandra, säger Richard Blomgren.

Branschexperten: 6 råd när kunderna viker

Han har ännu inte behövt gå in i skyddskläder till en sjuk hyresgäst. Det har inte heller inte varit någon sjuk hyresgäst som behövt vänta på hjälp.

Hur känner du inför att behöva gå in i lägenhet där hyresgästen är smittad?
– Jag tänker inte så mycket på det. Jag är professionell och gör mitt jobb, säger Richard Blomgren.

En typisk arbetsdag för honom startar vid sjutiden på morgonen.

– Jag kommer till en kund och kollar vad som är fel. Oftast behöver jag sedan åka till grossisten och hämta reservdelar. Jag har tre, fyra sådana jobb per dag beroende på hur lång tid de tar.

Skyddsutrustningen med bland annat en heltäckande overall ligger i servicebilen. Foto: Sören Håkanlind

De vanligaste jobben är att byta trasiga WC, tvättställ, blandare och badkar.

– Jag gör även komplettering av badrum, exempelvis med nya rör, säger Richard Blomgren.

Han märker av coronakrisen på ett annat sätt:

– Det är inga bilköer. Det är faktiskt kanon och något som är positivt i det här. Jag tycker också att det är lugnare i samhället i stort och inte lika stressat som innan.

Så hamnade  APS i en akut föränringsprocess

Göteborgsföretaget APS Drift och Underhåll har drabbats hårt av coronakrisen, men har lyckats kompensera bortfallet genom att dra in nya jobb.

Clas Stenström– Vårt stålbad började under en marsvecka då vi tappade order på 15 miljoner kronor, berättar Clas Stenström, delägare i APS.

Företaget har flyttat resurserna  från hotell och restauranger till bostadssektorn där man utför service och även erbjuder beredskap dygnet runt för akuta ärenden. 

FAKTA

APS Drift och Underhåll

Ort: Göteborg
Startade: 2004
Verksamhet: Konsultation, installation och service på tekniska system i fastigheter. Erbjuder tjänster inom energieffektivisering, VS, ventilation, el och automation.
Omsättning: 162 miljoner kronor (2018/2019)
Anställda: 75