Logga in

VVS-företag tog överpris – fick betala tillbaka

Publicerad
30 sep 2019, 06:00

Vad är ett skäligt pris för installation av en vattenmätare? Tvisten mellan ett VVS-företag och en fastighetsägare i sydöstra Sverige fick lösas i Allmänna reklamationsnämnden.

Våren 2016 blev en villa utanför Karlskrona ansluten till kommunalt vatten och avlopp. Villaägaren kontaktade då ett VVS-företag för att få en vattenmätarkonsol installerad för att kunna mäta sin kallvattenförbrukning.

”Begreppet budgetpris kan leda till tvister”

Samtidigt beställde kunden även ett badkar med rördragning från säkerhetsventil till golvbrunn, inklusive material, av VVS-företaget.

Först två år senare skickade VVS-firman en faktura till villaägaren.

– Vi har tyvärr hamnat långt efter med vår fakturering på grund av orsaker som jag inte kan gå in på, men vi har ändå god marginal till de tre år som vi enligt lagen har på oss att fakturera en privatkund, förklarade VVS-företagets vd i ett mejl till kunden.

Arbetet skulle ha tagit 27 timmar att utföra och fakturan var på 28 137 kronor, något som villaägaren ansåg var ett kraftigt överpris.

Hon tog in en offert från ett annat VVS-företag. Enligt den skulle motsvarande tjänst kosta 15 750 kronor efter rotavdrag.

Rörisoleringen gav ingen effekt – så företaget fick inte ta betalt

Fastighetsägaren vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och begärde prisavdrag på 12 387 kronor Företaget motsatte sig kravet och invände att deras faktura var korrekt och att det var ett skäligt pris för den utförda tjänsten samt att arbetet var fackmässigt utfört.

– Du invänder mot höga materialpriser, men vi har fri prissättning i Sverige. Jag förutsätter att om du kör till den lokala livsmedelsbutiken och handlar så begär du inte att Nettos eller Willys priser ska gälla, menade VVS-företagets vd i ett mejl till villaägaren.

”När vi gjort alla installationer skulle vi sätta på vattnet, men det kom inget vatten”

ARN pekar på att VVS-företaget inte gett nämnden någon tidbok eller liknande redovisning. Därmed har inte VVS-firman visat att ”omständigheterna sammantagna är sådana att det begärda priset är skäligt”.

ARN går därmed helt på villaägarens linje och rekommenderar VVS-företaget att sätta ned fakturan med 12 387 kronor.