Energisnåla fläktar på lyxkryssare

Publicerad 12 nov 2015, 10:12

Även kryssningfartyg i lyxklassen sparar energi. Cirka 5 000 ec-fläktar från EBM-Papst ska både ge en behaglig komfort och spara energi på Quantum of the Seas – världens näst största kryssningsfartyg.

Quantum of the Seas är 347 meter långt, har drygt 2 000 hytter och 16 däck. Fartyget ingår i Royal Carribeans fartygsflotta och används främst för kryssningar i Asien med Shanghai som avresehamn.

De 5 000 ec-fläktarna från EBM-Papst ska se till att mer än 4 000 kryssningsresenärer och 2 000 besättningsmedlemmar får en behaglig komfort.

Det finska företaget Koja Oy har tillverkat och installerat fartygets luftkonditioneringssystem. Och fläktarna måste svara upp mot tuffa krav när det gäller exempelvis motståndskraft mot hög luftfuktighet och salt. Samtliga ec-fläktar på fartyget har, enligt EBM-Papst, därför försetts med en speciell ytbeläggning som ska förhindra korrosion.

En av utmaningarna för Koja Oy var kravet att Quantum of the Seas, som hade sin jungfruresa i november 2014, skulle använda 20 procent mindre energi jämfört med sina föregångare.

– En av de största svårigheterna är det begränsade utrymmet. Varje kubikcentimeter man kan vinna är värdefull och det var också ett av skälen till att vi valde 3 000 av EBM-Papst kompakta ec-fläktar till hytternas luftkonditioneringsaggregat och fläktar ur Radipac-serien till fartygets allmänna utrymmen. Fläktarnas låga energianvändning och att de är tysta hade också stor betydelse, säger Taru Lähteenmäki, utvecklingschef på Koja Oy, i ett pressmeddelande.

För att undvika nätverksstörningar har EBM-Papst utvecklat en lösning i form av en modul som är integrerad i fläktarna (PFC, Power Factor Correction). Den integrerade PFC-funktionen jämnar automatiskt ut de övertoner som kan uppstå, utan att det krävs några manuella korrigeringar, uppger företaget.

– PFC-tekniken gjorde det möjligt att installera en mindre generator vilket både spar pengar, utrymme och vikt. Att kablaget dessutom bara behöver vara hälften så tjockt jämfört med om man inte har PFC-funktionen bidrar också till att man har kunnat spara mycket utrymme, säger Jukka Blåfield, teknisk chef på EBM-Papst i Finland.