Logga in

Han förgyllde teknikrummet: ”Vill göra branschen sexigare”

Publicerad
27 okt 2020, 06:00

När hans företag fick ett nytt uppdrag såg Hamid Karimi chansen att sätta ventilationen i blickfånget. Resultatet har väckt uppmärksamhet i bland annat Qatar.

Ventilationskanalerna i det nybyggda kontoret för elinstallatörerna Elpågarna i Malmö är svåra att missa. De glänser i guld. Inspirationen till det annorlunda färgvalet fick Hamid Karimi, vd på Ieab installation som skapade rummet, från resor till Turkiet och Cypern.

– Där gillar de sådant. Jag tänkte att inget är dyrare än guld. Genom att göra ett lyxigt teknikrum så ville jag ändra på synen på VVS. Installatörerna och installationerna får aldrig synas, vi får aldrig höras eller ta plats och det får inte kosta någonting. Det vill vi ändra på, säger han.

Läs mer: Burger King pilottestar ny teknik för värmeväxling

– Teknikrummet är byggnadens hjärta, hjärna och lungor, det är en viktig plats som inte bara ska behöva finnas i skymundan. Jag vill göra branschen lite sexig, det här är framtidsyrken där man kan tjäna bra med pengar. Det måste vi få fram till ungdomar i vårt land om vi ska komma till rätta med bristen på kompetens.

Montören som jobbar inför publik i Växjö

Hur gick det till när kanalerna fick sin färg?

– Det var en del jobb. Problemet var att det inte går att köra en rektangulär kanal i en ugn om man vill pulverlackera den för då förstörs kittet och ugnen kan skadas. Det gjorde att vi tillverkade kanalerna först och sedan lackades de och därpå gjordes allt övrigt arbete med tätning.

Jens är serietecknare och VVS-montor: ”Att skapa snygga rör­dragningar är väldigt kreativt”

Vilka reaktioner har ni fått på guldrummet?

– Mest positiva. Jag har blivit kontaktat av rätt många, bland annat av en lokalentreprenör i Qatar som är intresserad och vill träffas. Jag har aldrig skrattat så mycket, vi har sagt att det inte är riktigt guld det handlar om. Jag har ingen aning om vad han vill. Vi är en liten firma och gör inte detta för att sälja grejer till Qatar, det är budskapet det handlar om.