Logga in

SMS stod företagaren dyrt: ”Jag ger aldrig riktpriser numera”

Publicerad
15 dec 2025, 05:08
| Uppdaterad
12 dec 2025

En överslagsräkning som skickats i ett sms till kunden blev avgörande i en tvist om priset för renoveringen. ”Numera är det fast pris eller noggrann precisering som gäller”, säger företagaren.

Tvist om faktura
ARN nekade företaget betalt för ökade kostnader

Prissättning
Juristen tipsar: Säkraste sättet att slippa prisbråk med kunden

När kunden vägrade betala mer för renoveringen av badrum, kök och hall än de 380 000 kronor som nämnts i ett sms, slutade företaget att jobba.

Kunden gick till Allmänna reklamationsnämnden och krävde att renoveringen skulle göras klar för 380 000 som han ansåg vara ett överenskommet fast pris.

Eftersom sms:et var den enda handlingen i ärendet, som kunde visa vad som hade avtalats mellan parterna, blev det avgörande i tvisten.

I beslutet konstaterade nämnden att uppgiften om 380 000 kronor inte kunde uppfattas som ett fast pris utan snarare som ett ungefärligt pris: ”Ett sådant pris kan som huvudregel överskridas med högst 15 procent, det vill säga totalt 437 000 kronor.” Nämnden rekommenderade därför företagaren att slutföra jobbet för max 437 000 kronor.

Nu har det gått drygt två år sedan fällningen i ARN.

– Jag minns inte hur mycket pengar det faktiskt handlade om men jag var inte glad över det, säger företagaren till VVS-Forum, och fortsätter:

– Jag ger aldrig några riktpriser numera, säger han och berättar att han efter tvisten har  blivit mycket noggrannare med vad han skriver, jobbar med fasta priser och har allt ordentligt preciserat. 

– Blir det några ändringar under arbetets gång, som att kunden vill ha mer gjort, så gör jag bilagor till offerten som kunden får skriva under.