Logga in

Juristen tipsar: Säkraste sättet att slippa prisbråk med kunden

Publicerad
15 dec 2025, 05:07
| Uppdaterad
12 dec 2025

Ett cirkapris som uppgetts, kanske mellan tumme och pekfinger, kan bli en kostsam miss om jobbet blir dyrare än du trott. Juristen Johan Edward på Installatörsföretagen tipsar om vad du ska tänka på innan du sätter pris på jobbet.

Tvist i Arn
SMS stod företagaren dyrt: ”Jag ger aldrig riktpriser numera”

Tvist om faktura
ARN nekade företaget betalt för ökade kostnader

Många kunder vill ha jobbet utfört på löpande räkning med en förhandsuppgift om vad det kommer att kosta. Men ger du ett uppskattat pris på förhand kan det bli svårt att få betalt för de faktiska kostnaderna om de blir högre, förklarar Johan Edward, entreprenadjurist på Installatörsföretagen. 

Här tipsar han om sex saker att ha koll på vid prissättning:

1. Pengabråk vanligaste orsaken till konflikt mellan kund och hantverkare

Uppstår det dispyter handlar det nästan alltid om pengar. Det gäller både privatkunder och andra beställare. Därför är det viktigt att vara mycket tydlig i kommunikationen om kostnader och dokumentera allt som du och kunden kommer överens om.

 2. Cirkapris begränsar rätten till ersättning för verkliga kostnader

Enligt konsumenttjänstlagen kan installatören bli bunden av ett ungefärligt pris. Det slutliga priset får som huvudregel inte överskrida det ungefärliga med mer än 15 procent även om det finns rimliga förklaringar till att den faktiska kostnaden är högre.

 3. Muntligt prisförslag räknas juridiskt som uppskattning

Oavsett om du har gett kunden en skriftlig offert, slängt iväg ett sms med ett cirkapris i en hast eller kastat ur dig en siffra under telefonsamtalet med kunden betraktas det som att kunden har fått ett uppskattat pris.

 4. När får hantverkaren ta betalt utöver maxpåslaget på uppskattat pris?

Om konsumenten orsakat fördyringen, kan du ha rätt till ersättning. Det kan handla om sena anvisningar, felaktiga uppgifter eller att konsumenten inte uppfyllt sin del av avtalet. Till exempel att kundens ritning inte stämmer eller att konsumenten anlitat andra entreprenörer som inte blir klara i tid. Även att du inte får tillträde till bostaden som planerat är ett typiskt exempel. Tilläggsarbeten har du alltid rätt att få betalt för om du har ett avtal om sådana med kunden.

Juristen tipsar
5 tips – så försäkrar du dig om att få betalt för jobbet

 5. Så agerar du om cirkapriset visar sig vara för lågt

Du kan försöka göra en ny överenskommelse med kunden och förklara att ”det är så här mycket det kommer att kosta. Är det acceptabelt för er?”.  Svarar kunden ja kan du få till ett nytt avtal. Den nya överenskommelsen bör vara skriftlig så att den kan bevisas i efterhand. 

 6. Fast pris minskar risken för tvist – men kan slå fel

Med fast pris vet både kund och installatör vad som gäller. Nackdelen är att det kan vara svårt att beräkna vad ett jobb kommer att kosta. Risken finns att man lägger sig för lågt.