VVS-firma frågade Chat GPT hur mycket tid de skulle fakturera
Villaägaren vägrade betala efter att en VVS-firma gjort ett jobb i huset. Chefen för företaget gick till domstol – och använde Chat GPT för att visa att den fakturerade tiden var rätt.
En rörfirma bytte radiatorventiler och 13 termostater i ett hus i Uppsala. De fakturerade för 12 timmars arbete, men kvinnan som äger huset vägrade betala. Hon menade att företaget lagt på alldeles för mycket tid för arbetet och tyckte att rot-avdraget var för litet. VVS-företaget tog till slut saken vidare till domstol.
Läs också:
”Ställ frågor till AI om manualer, förordningar och lagar och normer”
Läs också:
Här är AI-expertens egna favoritverktyg
Enligt tidningen Byggnadsarbetaren argumenterade rörfirman för att tiden de noterat var korrekt och hänvisade till att de frågat Chat GPT “vad är rimlig tidsåtgång för byte av 13 radiatorventiler och radiatortermostater i en villa?”. AI-svaret var 11,5 timmar för en erfaren VVS-montör, vilket stämmer med fakturan. Firman avvisade också kvinnans rot-åsikter. Arbetet gjordes våren 2024 och det möjliga avdraget var då 30 procent av arbetskostnaden, inte 50 procent som kunden ville få det till.
Läs också:
”AI kan varna för kommande fel innan de inträffar”
Frågan om hur mycket tid som var rätt att fakturera fick inte något riktigt svar, juridiskt. Kvinnan dök inte upp i rätten och därför meddelade Uppsala tingsrätt en tredskodom, det vill säga de gick på företagets linje automatiskt eftersom motparten inte deltog. Kunden ska därför betala drygt 27 000 kronor.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen