Logga in

Stor efterfrågan på rörmokare – ändå är det en lågmarginalbransch

Publicerad
25 sep 2025, 05:00
| Uppdaterad
24 sep 2025

Det behöver bli tydligt vad som kostar och ansvaret för det ligger på installatören. Att tycka att kunder är korkade leder inte till bättre anseende, skriver VVS-Forums chefredaktör Fredrik Karlsson i en ledare.

Det var under en paneldiskussion jag först hörde Håkan Monfors diskutera företagets affär. Han kom som ny vd till TST Gruppen och började granska räkenskaperna. Beläggningen var hög – men lönsamheten låg.

mer om ämnet
5 problem bakom låga vinster inom installation – trots svårigheter att hitta personal

Läs också:
”Vi har förstört vårt timpris” – 5 vägar till högre lönsamhet

Det fanns ramavtal med en kommun där företaget inte ens tjänade pengar. Avtalet sades upp till kommunens stora förvåning. Men han förklarade att de inte hade råd att ha kvar kommunen som kund. 

Det är inte det enda företaget i branschen som haft stort fokus på volym och att växa till ännu större volymer. Och som kryper lågt i offentliga upphandlingar för att få jobben.

Sedan sitter man där och kliar sig i huvudet och funderar på hur man ska få ihop affären.

Det är stor efterfrågan på elektriker, rörmokare och andra installatörer – ändå är det en lågmarginalbransch.

Tänk om man kunde nå till att prissättningen byggde på vilket värde man ger kunden.

Diskussionen är snarlik när det kommer till privatmarknaden. Jag ser ibland hur snacket går i lokala Facebookgrupper där någon söker rörmokare eller elektriker och ser prissättningen som hög. En del känner sig blåsta när materialet upplevs som dyrt och avgiften för bilen som ”hutlös”.

Här tror jag att det behöver bli tydligt för kunderna vad som kostar och ansvaret för att göra det tydligt ligger på installatören. Att tycka att kunder är korkade leder inte till bättre anseende.

Slutsatsen blir densamma som mot offentliga kunder: Målet måste bli att kunna ta betalt för värdet.

Läs också:
Sju tips mot branschplågan med låga vinster

Men det där med låga anbud i upphandlingar, de måste också få förekomma. Det kan finnas skäl för ett företag att ligga lågt i pris. Fri prissättning är grundläggande i en marknadsekonomi. Och ger ett klimat där företag kan verka, blomstra och utvecklas.