Kunden ville inte betala för köksrenoveringen – men hade löpande beställt mer
Husägaren klagade på en rad fel i arbetet och att hon fått en massa fakturor som hon inte räknat med. Firman som skötte köksrenoveringen svarar att kunden själv gjort nya beställningar under arbetets gång.
Kvinnan som äger ett hus i Dalarna vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och krävde att hon skulle slippa betala fakturor värda 138 000 kronor. Bakgrunden var att hon tagit in en firma för att göra renoveringar i huset men blivit missnöjd med resultatet och dessutom kände hon sig lurad på priset.
Läs också:
”Skriv ner alla avtal med kunden”
Läs också:
Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål
Först skulle allt kosta 40 000 kronor. En rörmokare som kom och påbörjade arbetet rekommenderade installation av golvvärme. Kvinnan förstod att det skulle läggas till på priset. Efter ett tag fick hon en faktura på 95 000 kronor och eftersom det var mer än dubbelt så mycket som det ursprungliga priset så utgick hon ifrån att allt var inbakat i den summan.
När företaget meddelade att renoveringarna i köket och vardagsrummet var färdiga så märkte kunden att det fattades bland annat kakel och uttag. Hon tog in ett annat företag för att göra klart allt.
Senare fick hon tre nya fakturor på sammanlagt ytterligare 138 000 kronor. Den summan ställer hon sig helt frågande till och har därför gått till ARN för att slippa betala. Hon menar också att företaget inte har gjort ett fackmässigt arbete.
Firman ser saken på ett helt annat sätt, förstås. Enligt dem har parterna inte alls kommit överens om något fast pris. Jobbet har gjorts på löpande räkning. Kunden har varit på plats och följt renoveringarna och installationerna. Enligt firman har kvinnan gjort en lång rad nya beställningar av annat arbete än det som avtalats från början, bland annat gällande VVS-arbeten och håltagningar.
Läs också:
”Vi var inställda på att förlora i Arn, så det här var ju roligt”
ARN har tittat på fakta i ärendet och menar att det inte är bevisat att summan som kunden nämner, 40 000 kronor, skulle kunna gälla hela arbetet. Kvinnan har beställt flera tilläggsarbeten under projektets gång och det slutliga totalpriset är skäligt. Däremot har kunden rätt i att inte allt gjorts fackmässigt. Det finns bland annat skador på skåp som monterats som motiverar ett prisavdrag. Därför rekommenderas företaget att dra av 5 000 kronor på priset. I övrigt avslås kundens krav.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen