Logga in

Kunden: Blandaren från Bauhaus orsakade vattenskadan

Publicerad
26 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
25 jun 2025

Det var fel på blandaren från Bauhaus och det ledde till en vattenskada, hävdar kunden som kräver skadestånd. Butiken menar att det handlar om bristande handhavande. ARN har fått sätta tänderna i ärendet.

En kvinna utanför Stockholm hade köpt en blandare av Bauhaus. Hon drabbades av en fuktskada i bostaden och hävdar att det beror på att det är fel på blandaren. Kvinnan vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med sitt krav på full återbetalning, 1 195 kronor, och 500 kronor i skadestånd. 

Läs också:
”Rörmokaren anslöt inte tvättställsavloppet – det blev en vattenskada”

Läs också:
”Droppskålen var näst intill mosad”

Kunden har förklarat att hon sköljde blandaren med vatten ovanför diskbänken vilket ledde till att det rann vatten under diskbänken och en fuktskada uppstod. Hade hon vetat om att blandaren borde torkas av och inte sköljas så hade hon inte köpt den. 

Bauhaus förnekar att det handlar om något fel på produkten och har inte gått med på att betala tillbaka pengarna plus skadestånd. Företagets svar har varit att man bör undvika att skölja hela kranen eftersom vattnet då letar sig nedåt. Det är, enligt företagets svar, något som “hör till sakens natur att vatten rinner nedåt och även mot blandarhålet om hela kranen sköljs”. 

Läs också:
”Marknadens tystaste värmepump” lät som ett tröskverk

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar att lagstiftningen som rör det här ärendet är konsumentköplagen. Enligt den ansvarar näringdsidkaren för fel på varan som fanns vid avlämnandet och som visar sig inom tre år. Men i det här fallet verkar det inte finnas något sådant fel. Det som kommit fram i utredningen pekar mot att det är hanteringen av blandaren som har orsakat vattenskadan. Kundens krav på återbetalning avslås därför.