Logga in

Villeroy & Boch Gustavsberg bidrar med allmänna toaletter i Indien

Publicerad
15 nov 2011, 14:25

Villeroy & Boch Gustavsberg skänker 25 000 kronor via Läkarmissionen till ett projekt för bättre sanitet i indiska området Maharashtra – en delstat som drabbades hårt av hungersnöd 2007.

Nu byggs området upp igen, bland annat genom att 20 byar förses med allmänna toaletter. Bidraget är ett led i Gustavsbergs ambition att uppmärksamma sanitetsproblemen i tredje världen genom World Toilet Day den 19 november.

Läkarmissionens projekt för bättre sanitära förhållanden i den hårt drabbade delstaten Maharashtra inleddes 2007. Hittills har givare via Läkarmissionens WebaidShop gett pengar som lett till att 437 toaletter har kunnat installeras. Med Villeroy & Boch Gustavsbergs bidrag blir det 31 nya toaletter eftersom varje toalett kostar 800 kronor.

– En toalett lindrar inte bara ett akut behov. På sikt motverkar de sanitära inrättningarna sjukdomsspridning och fattigdomen bland kastlösa och stamfolk. Toaletterna är en del av ett projekt som ska minska fattigdomen permanent genom att öka sysselsättningen och hälsan bland befolkningen, berättar Conny Sjöberg, insamlingsansvarig på Läkarmissionen, i ett pressmeddelande.

World Toilet Organization startade 2001. Det är en global, icke-vinstdrivande organisationen med syftet att förbättra de sanitära förhållandena på platser som idag saknar sanitär standard. Organisationen genomför konferenser, utbildningar och med World Toilet Day – som uppmärksammas den 19 november varje år – vill man skapa medvetenhet om att 2,6 miljarder människor i världen idag lever utan fungerande sanitetsförhållanden.

– För oss som arbetat med sanitet och hygien sedan 1800-talet känns det mycket bra att ha funnit ett sätt att stötta dem som saknar den badrumsstandard som många av oss idag tar för givet. Vårt bidrag är blygsamt men vi ser det som starten på ett långsiktigt projekt där vi aktivt bidrar till att förbättra människors sanitära förhållanden och medverkar till att uppmärksamma detta enorma problem, berättar Katharina Klotz, marknadschef på Villeroy & Boch Gustavsberg.