Fotbolls-VM:s stjärnor lyfter sanitetsfrågorna
Under fotbolls-VM i Sydafrika, som inleds idag, går stjärnspelare från FC Barcelona och FC Bayern München samt afrikanska och europeiska politiker samman för att lyfta de livsavgörande frågorna om sanitet och hygien. Sida stöder projektet Wash United, som genom fotbollens genomslagskraft ska sätta vatten och sanitet på agendan.
Didier Drogba, Nicole och Sylvie Banecki, Bastian Schweinsteiger och Stephen Appiah är några av fotbollsstjärnorna som vill uppmärksamma frågan om brist på rent vatten, sanitet och hygien i Afrika. Även världsledare som Kofi Annan och Desmond Tutu är nu medlemmar i Wash United. För under de 90 minuter som en VM-match varar dör 140 afrikanska barn på grund av smutsigt vatten, brist på riktiga toaletter och bristfällig hygien. Det är fler än de som dör i malaria, mässling och aids.
Wash United är en koalition mellan internationella och afrikanska organisationer, FN-organ, regeringsrepresentanter och fotbollstjärnor som tillsammans arbetar för människors rätt till rent dricksvatten och sanitet samtidigt som de informerar om personlig hygien i åtta länder i Afrika söder om Sahara: Burkina Faso, Ghana, Kenya, Lesotho, Mali, Sydafrika, Tanzania och Uganda.
Parallellt under fotbolls-VM kommer Wash United finnas på plats i Johannesburg med VM i toalettfotboll. I World Toilet Cup ska man sätta den bruna fotbollen i rätt hål – vattentoaletter ger högre poäng än torrdass.
– Det här är ett sätt att under lite mer lättsamma former föra in samtalet på en fråga som är väldigt allvarlig för många människor i världen – att hanteringen av vår avföring handlar om liv och död, säger Johan Schaar, chef för Sidas avdelning för miljö, klimat och samhällsbyggnad i ett pressmeddelande.
Wash United finansieras av flera internationella partners. Sida står för 350 000 kronor av kampanjbudgeten och hoppas kunna inspirera fler länder att stötta initiativet.
– Sport är en katalysator för social förändring och vi vet att många, både barn och vuxna, ser fotbollsspelare som förebilder. När de är frontfigurer för viktiga frågor ökar chansen att budskapen går fram, säger Johan Schaar.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen