Foto: GettyImages

Sådana är svenskarnas drömbadrum

Publicerad: 28 juni 2019

Ny undersökning avslöjar svenskarnas badrumsönskemål.

Skandinavisk design förknippas ofta med stilrenhet och minimalism. En stil som tycks falla svenskarna väl i smaken.

En ny riksrepresentativ undersökning från Grohe visar att badrum med minimalistisk design och hotellkänsla är det som de flesta önskar sig. Starka färger och mönster väljs dock bort direkt.

”Modulbadrummen kommer inte få vattenskador”

22 procent av svenskarna uppger att om de fick välja sitt drömbadrum skulle det vara minimalistiskt inrett med hotellkänsla.

Drygt hälften så många, 12 procent, önskar ett badrum i marmor och mässing. Därefter kommer ett naturligt badrum med avskalade trädetaljer.

Hetaste trenderna i badrummen

De viktigaste aspekterna, oavsett inredningsstil, är att inredningen håller hög kvalitet och är rimligt prissatt.

– Minimalism och kvalitet är utmärkande när man tänker på svensk design och det är därför inte oväntat att det är vad svenskarna efterfrågar. Vi ser en stark trend i att allt fler efterfrågar produkter som skapar en hotellkänsla även hemma, säger Christina Holmberg, marknadschef på Grohe Sverige, i ett pressmeddelande.

 

En utmaning för installatörerna

Grälla färger och mönster är inget för svenskarna Sverige kallas ofta för landet lagom. Det framgår också när svenskarna ska välja sitt drömbadrum.

Endast två procent uppger nämligen att de önskar ett badrum i starka färger och mönster. Kuber och raka linjer eller industriellt med betong går inte heller hem bland svenskarna. Endast tre respektive fyra procent önskar någon av de inredningsstilarna i sitt drömbadrum.

Undersökningen är genomförd av Ipsos Norm på uppdrag av Grohe Sverige. Sammanlagt har 1 021 personer deltagit i åldrarna 18 år och äldre. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt.

Fler nyheter

En affärsidé som växer

16 sep 2019 | Så kallad ransomware riktar in sig på företag, sjukhus och offentliga verksamheter som har gott om pengar. Och det här är en affärsidé som växer,...