Sommardoppet blev viral succé

Publicerad: 23 augusti 2019 Text: Jan Fredriksson

Claes Seldeby, vd på Ahlsell, tog sig ett dopp – och fick över hundra kolleger att också filma när de hoppar i vattnet med arbetskläderna på. Se videon!

Det var strax före semestern som Claes Seldeby tvättade arbetskläderna genom att ta ett bad fullt påklädd i kostym och vitskjorta vid en båtbrygga. Det uppmärksammade doppet filmades och spreds internt på Ahlsell. Marknadsavdelningen delade också klippet på Linkedin.

Hur kom du på den idén?

– Jag skulle göra en sommarhälsning till de anställda och ville göra något som inspirerade till sommar, det vill säga bada och ha det bra. Sedan tyckte jag det var kul att bjuda lite på mig själv.

Förväxlade avlopp och dagvatten

I den blöta sommarhälsningen fanns också en utmaning till personalen. Om hundra anställda badade med sina arbetskläder skulle Claes Seldeby tillsammans med bolagets ledningsgrupp köra kommande Stafettvasa i smurfdräkt.

Hur trodde du att reaktionerna skulle bli?
– Det fick väldigt stor respons, internt, men framför allt externt efter att det kom ut. Jag hade heller inte väntat mig att så många Ahlsellare skulle lägga ut sina filmer på Linkedin. Men så blev det – så det är väl bara att åka i smurfdräkt i vinter för mig och övriga i ledningsgruppen.

Ahlsell är sponsor för Vasaloppet.

– Vi brukar engagera oss i friskvårdsammanhang för anställda, kunder och leverantörer, och åka Vasaloppet i alla de olika formerna vinter och sommar, avslutar Claes Seldeby.

Fler nyheter

En affärsidé som växer

16 sep 2019 | Så kallad ransomware riktar in sig på företag, sjukhus och offentliga verksamheter som har gott om pengar. Och det här är en affärsidé som växer,...