Logga in

”Rabatterna kan bryta mot lagen”

Publicerad
19 sep 2018, 15:40

Installationsbranschens rabattsystem på material kan bryta mot lagen, anser Konsumentverket.

Enligt Konsumentverket kan rabattsystemet vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Näringsidkare, exempelvis VVS-företag, som påstår att ett visst pris är en kraftig rabatt ska också kunna visa att det är en rabatt, enligt myndigheten.

VVS-Forum kontaktade Gabriella Fenger-Krog, jurist på Konsumentverket, för att reda ut vad som gäller.

Gabriella Fenger-Krog, Konsumentverket

Vad ska en VVS-företagare göra för att hålla sig inom lagens ramar när han eller hon prissätter ett jobb?

– Priset som anges till konsumenten ska vara korrekt och tydligt. Företaget får inte vilseleda konsumenten om att priset är förmånligt/rabatterat, om det faktiskt inte är så. Att presentera en rabatt som baseras på ett ordinarie pris, som ingen betalar, kan vara vilseledande enligt marknadsföringslagen

Vilka är påföljderna för den som har vilseledande rabatter?

– Vilseledande marknadsföring avseende exempelvis ordinarie pris eller rekommenderade priser och rabatter, som dessutom påverkar konsumenter, är otillbörlig. Företag som bedriver otillbörlig marknadsföring kan förbjudas vid vite att använda vilseledande påståenden.

Vilka åtgärder tänker Konsumentverket vidta?

–Vi ska titta på om prismarknadsföringen av tjänsterna kan vara vilseledande, säger Gabriella Fenger-Krog.

Läs mer: ”VVS-företagen blir inte rika på skyhöga priser”

I ett antal artiklar har Svenska Dagbladet skrivit om hur VVS- och el-firmor använder sig av stora dolda prispåslag på material, gentemot konsument.

Läs mer: Ny strategi gav bättre grossistpriser

Dessutom är det inte heller ovanligt att man i fakturan hävdar att kunder har fått stora rabatter, trots att priserna ofta är flera gånger högre än i ett byggvaruhus.

Installatörsföretagen välkomnar att Konsumentverket tittar närmare på branschens prissättning.

Reijo Mustonen, Installatörsföretagen

– Om det finns brister så bör dessa naturligtvis rättas till. Målet är att både säljare och köpare ska var nöjda med en affär, säger Reijo Mustonen, expert på branschekonomi vid Installatörsföretagen, och fortsätter:

– Det är den enskilde företagaren som sätter sina priser mot kunden. Vårt råd är vara tydlig, öppen och följa gällande regelverk. Det gynnar långsiktiga affärsrelationer och gör det lättare att ge svar på eventuella frågor som uppstår kring prissättning.

– Vi på Installatörsföretagen jobbar hårt med att ge våra medlemsföretag stöd och hjälpmedel för att ta fram egna affärsmodeller som är tydliga för kunden och därigenom skapar nöjda kunder. Till exempel i projektet Lönsamt företagande där vi under hösten kommer att belysa frågan i seminarier runt om i landet, säger han.

I nästa nummer av VVS-Forum (utkommer den 27 september) finns ett större reportage om prissättningen i installationsbranschen.