Poolvärmepump som inte fungerade och som anmälts till ARN. Kunden fick senare en ny värmepump. Foto: Privat

Värmepumpar från nätet får kunder att klaga

Publicerad: 11 oktober 2018 Text: Eva-Maria Fasth

E-handelsföretaget har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 76 gånger på ett år – i flera fall för värmepumpar. Här är bolagets förklaring till felen.

E-handelsföretaget Arc E-Commerce, som också går under namnet Outl1, säljer allt från elcyklar och löpband till växthus och värmepumpar, ofta av mindre kända fabrikat till låga priser.

ARN har under det senaste året hanterat 76 ärenden som gäller Arc E-Commerce AB/Outl1.

15 av ärendena gäller köp av värmepumpar. En del fall har avskrivits på grund för sen anmälan, medan andra behandlats av ARN.

Sammanlagt är det sex missnöjda kunder som fått rätt mot Arc E-Commerce AB/Outl1.

Läs mer: "Värmepumfyndet fungerade bara i några månader"

– Det stämmer att bolaget förekommer frekvent i ARN. Men det är inget företag som är medlem i vår branschorganisation, säger Morgan Willis på Svenska Kyl- och Värmepumpföreningen, som inte vill kommentera saken.

Outl1:s lager i Haninge. Foto: Outl1

E-handelsföretaget omsatte 77 miljoner kronor 2017 och räknar med att nå en omsättning på 120 miljoner kronor för 2018.

– När vi lanserar en ny produktkategori, har vi som målsättning att inom ett år vara bland de 10 största e-handlarna i Sverige inom produktkategorin. Det kräver stora inköp och stora lagerytor, förklarar Joacim Boivie, vd för Arc E-Commerce AB, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Han får en ny poolvärmepump

Men samtidigt drar alltså företaget på sig anmälningar från missnöjda kunder.

Joacim Boivie, vd för Arc E-Commerce/Outl1

Joacim Boivie, företagets grundare och vd, kommenterar saken i ett mejl till VVS-Forum:

– Vi har under det senaste året haft drygt 30 000 kunder och endast ett litet antal kunder är missnöjda, även om vår målsättning är att alla ska vara nöjda. Flera av de fåtal fall som tyvärr ändå gått till ARN hade kunnat avhjälpas utan ARN:s inverkan, då vi inte hunnit avsluta en pågående utredning innan ärendet hamnat hos ARN.

Joacim Boivie menar att de allra flesta kunder med klagomål får snabb hjälp men medger att hanteringstiden varit för lång i många fall.

– Vi har under de senaste året utökat vår kundtjänst med flera medarbetare, så att vi snabbare ska kunna hjälpa kunder som har problem med sina produkter vilket vi redan ser positiv effekt av då vår hanteringstid minskat avsevärt, menar Joacim Boivie och tillägger att företaget alltid följer ARN:s rekommendationer.

När det gäller just värmepumpar beror flera klagomål, enligt företaget, på att kunden på egen hand har installerat värmepumpen på ett felaktigt sätt, vilket gör att den inte fungerar som den ska.

Fler nyheter