Foto: iStock

Han vann mot byggvaruhusjätten

Publicerad: 01 oktober 2018 Text: Eva-Maria Fasth

Byggvaruhuset nekade till att det var deras montör som skadat underskåpet till tvättstället, men får nu bakläxa av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Hösten 2016 köpte en 57-årig bostadsrättshavare i Upplands Väsby ett underskåp till ett tvättställ med montering på byggvaruhuset Bauhaus.

Men något i monteringen gick snett, skåpet skadades baktill och ärendet har nu avgjorts av ARN.

Läs mer: Underkänt badrum blev dyr affär för installatör

Enligt 57-åringen var det montören som vid installationstillfället orsakade skadan, något som styrks av att montören inspekterat underskåpet före monteringen och bedömt att det inte hade några skador.

Bostadsrättshavaren hävdade att montören tappat eller stött underskåpet i vägg eller golv och slagit i vattenrörsfästet. Detta ledde till att sprickor uppkom i skyddet i hörnen och med tiden har sprickorna vidgats.

Arbetet var färdigt i oktober 2016 och 57-åringen pekade på att Bauhaus, enligt offerten, gett tio års garanti på utfört arbete.

Nästan ett år senare, i september 2017, startade 57-åringen en reklamation, eftersom han ville att Bauhaus kostnadsfritt bytte ut det skadade underskåpet.

I december förra året undersökte Bauhaus servicetekniker underskåpet, men enligt dem hade inte montören orsakat skadorna på skåpet.

Bauhaus motsatte sig bostadsrättshavarens krav och pekade på att den aktuella kommoden rapporterades som fuktskadad först efter cirka 1,5 års tid.

Läs mer: Fick betala dubbelt för varmvattenberedaren

”Om montören på något sätt skadar varan vid montage eller monterar fel, ska detta enligt montagevillkoren rapporteras till montageservice inom 60 dagar/…/ Det kan också hända att kunden inte har kunskap om skötseln och har icke produktvänliga rutiner, varefter produkten blir defekt efter en längre period”, framförde Bauhaus i nämnden och tillade:

”Leverantören, montören och företaget är överens om att det är fråga om ett så kallat handhavandefel och inte något som har med produkten eller montaget att göra. Reklamationen är därför inte godkänd. Av goodwill har 57-åringen erbjudits ett bra pris på en ny kommod.”

Läs mer: Renoveringen sabbade tätskiktet

ARN slår fast att det är utrett att underskåpet som bostadsrättshavaren köpt av Bauhaus är skadat. Av Bauhaus egna uppgifter till 57-åringen framgick att skadan troligen uppkommit vid monteringen och att bostadsrättshavaren bevisat att det är fråga om ett ursprungligt fel.

Bauhaus har invänt att 57-åringen reklamerat skadan för sent, men bestämmelserna i konsumentköplagen är tvingande till köparens fördel.

”Detta innebär att Bauhaus inte kan göra gällande det aktuella villkoret. Det har inte framkommit annat än att 57-åringen reklamerat skadan inom skälig tid, efter det att han märkt felet. Han har därför rätt att åberopa felet och Bauhaus ska rekommenderas att kostnadsfritt byta ut skåpet”, rekommenderar ARN.

"Vi kommer, som alltid, att följa ARN:s rekommendation", skriver Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus i Sverige i ett mejl till VVS-Forum.

Fler nyheter