Foto: Anders Myrdal

Tål att jämföras

Publicerad: 16 februari 2018 Text: Anders Myrdal

Efter att en rad finesser plockats in från Fords personbilar har nya Transit Custom höjt sig rejält. En bra transportbil har blivit ännu bättre. 

Foto: Anders MyrdalNyheten som sticker ut är den förträffliga förarmiljön, med en ny instru­ment­­panel i klass med största konkurrenten, Volkswagen Transporter

Customs design är bland annat plockad från Ford Fiesta. 

Det nya designspråket i fronten är främst baserat på de nya strålkastarna med Xenon-ljus och den nya grillen. Tillsammans ger ljus och grill ett sportigt intryck.

Den förenklade instrumenteringen ger en betydligt bättre förarmiljö än hos tidigare modell.

Överlag är det mycket lättare att jobba med de digitala funktionerna med pekskärm och Apple Care – där de mest frekventa programmen finns för dig som vill ha bilen som ditt mobila kontor.

En suverän funktion för ökad trafiksäkerhet är att du kan använda mobiltelefonens Siri-funktion.

Efter fyra-fem timmars körning på tyska vägar runt Frankfurt konstaterar jag att Ford har gjort ett riktigt bra jobb med nya Transit Custom.

De bränslesnåla dieselmotorerna har drygt ett år på nacken och finns i tre modeller: instegsmodellen med 105 hästkrafter, 130 hästars motorn förväntas sälja mest medan bilen med en 170-hästars motor sannolikt kommer att väljas av färre hantverkare.

För dig som söker en bränslesnål motor med god produktivitet, finns en av Fords motorer i en ECOnetic-variant som har en förbränning på 0,57 liter per mil, och ett koldioxidutsläpp runt 148 gram per kilometer.

Läs mer: Pickup extravaganza

Nya Custom är mycket stabil på landsväg i hastigheter från 60 kilometer i timmen och uppåt, men den sexväxlade manuella lådan ger en något ryckig körning i lägre hastigheter.

Räddningen för dig som kör mycket i stadstrafik med många start och stopp kan vara att slå till på den mycket smidiga automatväxlade lådan som utvecklats av Ford i USA och anpassats till Euro 6-motorer i Europa.

Automatlådan sitter även i Ford Explorer och Taurus och har en elektrisk oljepump. Den gör att bilen startar mjukt på en gång utan att det behöver byggas upp något oljetryck. Bilen är också bättre isolerad än tidigare modell, vilket förstås ger en tystare hytt än hos tidigare Custom.

Även denna bil finns med några olika utrustningsnivåer efter behov. Välj mellan den enklaste Ambiente, mellannivån Trend och värstingen Limited.

Vi kör samtliga bilar med de tre olika motorerna. Sport Van med 170 hästar, som är fullsmetad med ny utrustning, sportratt och de senaste digitala lösningarna för moderna hantverkare, ger bäst intryck.

Nya Ford Transit Custom är, enligt försäljningsstatistiken, Sveriges näst mest populära mellanklassbil. Men efter denna ypperliga modernisering av bilen borde den på allvar kunna ta upp fajten om förstaplatsen med klassettan Volkswagen Transporter.

Nya Custom är definitivt värd en provkörning för att jämföras med Transporter och andra lyckade mellanklassbilar.

Du som inte har så bråttom att skaffa en ny transportbil: Håll utkik efter Custom som plugin-hybrid med en en­liters EcoBoost-motor. Den förväntas lanseras under 2019.

Foto: Anders Myrdal

ˮEn bra transportbil har blivit ännu bättre.ˮ

Fakta/Ford Transit Custom
Ekonomi
Prisnivå: Priser ej klara.
Första förhöjd leasingavgift: Priser ej klara.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: Priser ej klara (inklusive försäkringen).
Restvärde: Priser ej klara.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Från 5,7.

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Mycket goda köregenskaper på landsväg, för smidigare körning i stadstrafik satsa på automatlådan.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög utrustningsnivå och god säkerhet, bland annat med Lane alert och autobroms.
Motoralternativ: 105/130/170 hk/360/385/405 Nm.
Lastutrymme: 6,0–8,3 kbm.
Växellåda: 6-växlad manuell/6-stegad automatlåda.
C02-utsläpp i g/km: Från 148.
Max lastvikt/dragvikt: 1 329 kg/2 800 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift.
Webbsida: www.ford.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exklusive moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Fler nyheter
Annons från Purmo Thermopanel LVI / Rettig ICC

Innovation möter design

Det är inte lätt att välja rätt i dagens stora utbud. Som installatör, arkitekt eller konsult, ska du dagligen fatta många viktiga beslut. Läs mer!

Läs mer