Foto: iStock

Badrumsrenovering med bakfall

Publicerad: 20 augusti 2018 Text: Eva-Maria Fasth

Bakfall i badrummet och felaktiga rördragningar. Det är några exempel på byggfel som anmälts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), men entreprenören menar att man inte gjort något fel.

Det hela började i februari 2015 med att en 68-åriga kvinna beställde en badrumsrenovering i familjens torp i Jämtland av det lokala företaget 76:an Bygg AB.

Hon beställde i februari 2015 renovering av badrum med nytt innertak, kaklade väggar, värmeslingor i golvet och golvklinkers. Även toalettstol, handfat och dusch sattes in.

Tjänsten avslutades först närmare två år senare, i december 2016, då vattnet kopplades in.

När hennes dotter kom till huset i maj 2017 upptäckte de att vattnet rann ut ur badrummet när duschen användes. Det finns ingen golvlutning mot avloppet i duschen och sprickor i väggen med mera.

En rörmokare som drog in vattenledningar gjorde fel, så hon fick anlita en annan rörmokare som fick göra om jobbet.

Felen framgår av ett besiktningsprotokoll. I september 2017 reklamerade hon skriftligt till bolagets företrädare. Den 68-åriga kvinnan menar att hon har försökt bolagets företrädare många gånger, men endast fått kontakt med honom ett fåtal gånger. Hon säger sig inte ha fått något svar om avhjälpande.

Men entreprenören, 76:an Bygg AB, motsätter sig kravet och säger att de föreslog att lägga in en våtrumsmatta ”eftersom huset är så gammalt och i dåligt skick”. Gamla hus rör sig, vilket gör att plattor och fogar spricker. Villaägaren ville ändå ha kakel. Företagets företrädare sade att det kunde göra det, men lämnar inga garantier på att det skulle hålla. Under arbetets gång har den 68-åriga kvinnan velat ha ändringar.

- Vi har gjort över hundra badrum och det är bara det här som krånglar. ARN:s beslut är riktigt felaktigt, säger Örjan Gummerus, vd på 76:an Bygg AB, till VVS-Forum. Han tillägger att huset var i riktigt dåligt skick och att det också saknades vatten och avlopp.

- Jag skickade dit tre rörmokare, men det var inte någon som ville ta på sig jobbet, menar han.

76:an Bygg AB har varit på plats flera gånger och åtgärdat spruckna plattor samt bytt och fogat igen. Efter att badrummet var klart var anmälaren nöjd, enligt entreprenören.

Men det stämmer inte riktigt med kvinnans bild. Hon vill att ett annat företag än 76:an Bygg AB som ska åtgärda felen.

Villaägaren menar att huset inte är i så dåligt skick som företaget påstår. Enligt henne har det inte blivit sprickor i klinkers, fogar eller kakelplattor på grund av rörelser i huset. Företaget tog dessutom på sig arbetet utan invändningar.

ARN rekommenderar 76:an Bygg AB att betala närmare 60 000 kronor till den 68-åriga kvinnan. Något som företaget uppger att de inte kommer att göra.

- Jag vet inte varför jag ska betala tillbaka något som inte är felaktigt gjort, säger Örjan Gummerus.

Fler nyheter

En affärsidé som växer

16 sep 2019 | Så kallad ransomware riktar in sig på företag, sjukhus och offentliga verksamheter som har gott om pengar. Och det här är en affärsidé som växer,...