Logga in

Tyskarna utmanar svensk sanitet

Publicerad
17 apr 2018, 10:00

NORDBYGG 2018. De två tyska sanitetstillverkarna satsar hårt på den svenska marknaden. Bland annat med en kontroversiell vattenkokare.

Grohe slår in en dörr som tidigare varit stängd. Deras Grohe Red är en vattenkokare som installeras fast i diskbänken. Vattenkokaren försörjs av en liten varmvattenberedare som monteras under diskbänken. Beredaren är kopplad till tappvattnet.

 – Det finns en väldigt tydlig skrift i svenska lagstiftningen som säger att vid ett tappställe ska det inte vara högre temperatur än 60 °C, förklarar Magnus Jerlmark, tekniskt ansvarig på Kiwa Sverige.

Därför har Kiwa delat produkten tekniskt sett: Ett prov för blandaren och ett prov för kokarfunktionen. Kokarfunktionen är nu döpt till kokare, eller ”cooker” på engelska.

– Det ger möjligheten att utfärda ett byggproduktcertifikat. Först analyserar vi produkten för att se vilka värderingar vi kan göra och vilka underlag finns det. Till sist tittar vi vad det är för bedömningsgrunder. Vi har de mekaniska delarna, de hygienisktekniska delarna och barnsäkringsfunktionen, säger Magnus Jerlmark.

Detta ska nu vara värderat och validerat med provningsrapporter Grohe låtit utföra.

– Det är av största vikt att säga att det är en kokare för att bereda varmt vatten, poängterar Magnus Jerlmark. Det ska inte nämnas att det är en blandare eller tappställe.

Johan Kling. Foto: Jan Fredriksson

– För Grohe är detta en väldigt stor händelse. Nu ser vi att det finns tydlighet kring den här produkten, säger Grohes Sverigechef Johan Kling.

Enligt Johan Kling är den europeiska försäljningen av produkten mycket stor, i Danmark ska över 20 procent av alla nya kök vara utrustade med fast vattenkokare.

Han får medhåll av Rasmus Falck, produktchef för kök hos Grohe i Danmark, som förklarade hur viktig just säkerheten varit i utvecklingen.

– Grohe har inte haft några olyckor med produkten och vi har haft den på marknaden i åtta år. Jag vet att några av våra konkurrenter har haft ett par fall, säger Rasmus Falck.

Hansgrohe tar en mer försiktigt väg för sina och varumärket Axors produkter. För ett år sedan gjordes en stor satsning på svenska typgodkännanden med mängder av produkter. Nu följs det upp med ytterligare produkter och dessutom frivillig energimärkning. Även dessa är utfärdade av Kiwa Sverige.

Thomas Leth och Henri Kuntze. Foto: Jan Fredriksson

– Typgodkännande är en kvalitetsstämpel för produkterna och visar att vi verkligen söker efter Nordiska marknadens standard. Vi uppfyller inte bara de obligatoriska kraven utan vi visar också frivilligt att produkterna passar marknaden, säger Henri Kuntze, Nordisk produktchef.

För Hansgrohe är Sverige och övriga Norden en viktig marknad, förklarar Thomas Leth, vd för Hansgrohe Norden.

– Vi har redan en stor marknadsandel i Danmark och ökar försäljningen i de andra länderna. För att nå våra mål är det viktigt att ha godkännanden. Det är förstås en kvalitetsstämpel och viktigt på det sättet, men också i marknadsföringshänseende. Svenska installatörer, och Nordiska installatörer generellt, vill ha kvalitetsprodukter så det är viktigt att vi visar dem att vi uppfyller kraven, säger Thomas Leth.

Energimärkningen är också angelägen menar de. Sverige är det första landet som fokuserar på blandarnas energianvändning. Andra länder tittar mer på vattenanvändningen och har certifiering för detta.

– Energimärkningen är en ny typ av certifiering som med säkerhet kommer över hela Europa – kanske inte i dag, men i framtiden. Andra produkter har liknande klassning så vi tror att detta blir standard i Europa, därför är det mycket viktig att vara delaktig i processen, säger Henri Kuntze.