Logga in

Svenskarna vill ha tv i duschen

Publicerad
28 aug 2017, 08:30

Många svenskar vill ha möjlighet att lyssna på musik, se på tv och använda internet i badrummet. Det visar en ny undersökning om fyratusen nordbors badrumsvanor.

Badrummet är inte bara ett ställe för att tvätta sig och gå på toaletten. Om det vittnar svaren från en enkätundersökning gjord av badrumsföretaget Ifö.

Framtidens badrum fyllt med teknik

På frågan om vad människor skulle vilja kunna göra i duschen svarade 39 procent av svenskarna ”lyssna på musik” och 11 procent ”se på tv”. I Norge ville något fler lyssna på musik och något färre se på tv eller använda internet.

”Badrummet har blivit ett rum som vi svenskar gillar att spendera allt mer tid i. Och då är det kanske ganska naturligt att vi också vill kunna göra sådant som vi gör överallt annars i hemmet. Som att se på tv och använda internet.”

Petra Nilsson, Ifö Sverige

– Badrummet har blivit ett rum som vi svenskar gillar att spendera allt mer tid i. Och då är det kanske ganska naturligt att vi också vill kunna göra sådant som vi gör överallt annars i hemmet. Som att se på tv och använda internet, säger Petra Nilsson, marknadschef hos Ifö Sverige.

Ny syn på drömbadrum

Endast 57 procent av de tillfrågade i Sverige och 59 procent i Norge svarade att de bara ville tvätta sig i duschen. I Danmark och Finland svarade runt 74 procent att de främst ville använda badrummet för att tvätta sig i.

På frågan om vad människor i dagsläget använder duschen till utmärkte sig svenskarna gentemot andra nordbor genom att svara ”ta hand om blommor”. I Finland och Norge handlade det huvudsakligen om att torka tvätt. 21 procent av norrmännen uppgav också att de använder duschen till att gömma sig för att vara ensamma.

WC förgylld med guld i 24 karat

När det gäller inredningen i badrummet tycker samtliga nordbor att produkter av hög kvalitet är viktigast, följt av utseendet. Svenskarna vill också ha miljövänliga produkter i högre grad än grannländerna, medan billiga produkter uppges vara viktiga främst i Finland och Norge.

Undersökningen besvarades av totalt 4 023 respondenter i de fyra nordiska länderna. Det totala antalet respondenter i respektive land var Danmark 1 006, Finland 1 010, Norge 1 002, Sverige 1 005.