Logga in

Mest klagomål på hantverkare

Publicerad
5 feb 2015, 15:47

Hantverkstjänster toppar även i år listan över de tjänster som konsumenterna är mest missnöjda med. Det visar ny statistik från Konsumentverket.

Konsumentverket har sedan 2005 sammanställt statistik över klagomålen som kommer in till landets konsumentvägledningar. Ända sedan mätningarna började har boendefrågor, dit hantverkstjänsterna klassas, legat överst på klagotoppen.

Av de totalt 70 000 klagomålen från förra året handlade tio procent om reparation och underhåll av bostad. Klagomålen handlar om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Konsumentverkets råd för att slippa bekymmer är att ha en bra dialog med hantverkaren och vara tydlig med vilka förväntningar man har. Myndigheten rekommenderar också att man upprättar ett skriftligt avtal som reglerar vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och kostnad.

Läs mer om konsumenternas klagomål här