Logga in

Första spadtaget för nya fabriken i Gustavsberg

Publicerad
17 jun 2014, 13:27

I går togs det första symboliska spadtaget för Villeroy & Boch Gustavsbergs nya anläggning för logistik och montering i Gustavsberg. Etableringen av anläggningen och det efterföljande innovationscentret innebär en investering för Villeroy & Boch på 130 miljoner kronor i ett första skede.

Logistik- och monteringsanläggningen kommer att förse kunder i hela norra Europa med badrumsprodukter.

– Etableringen av fabriken som vi bygger nu visar vikten av varumärket Gustavsberg och den nordiska marknaden för Villeroy & Boch-koncernen. Gustavsberg står inte längre för enbart sanitetsporslin. Framöver kommer egenskaper som distributionskompetens, utomordentlig service och planering av kompletta badrumslösningar också vara hörnstenar i varumärket, säger Andreas Pfeiffer, divisionschef för Bath & Wellness på Villeroy & Boch, i ett pressmeddelande.

Den nya anläggningen på Ekobacken är det första steget i en pågående utveckling av varumärket Gustavsberg, där nästa steg blir etableringen av ett innovationscentrum under 2015. Innovotionscentret innebär ökad fokus på innovationer, produktutveckling och skräddarsydda lösningar för den nordiska marknaden, vilket kommer att leda till högre kvalitet och trygghet för kunderna, uppger Villeroy & Boch Gustavsberg.

– Vi utvecklas från ett klassiskt industriföretag till en tillverkande leverantör av kompletta badrumslösningar. De specifika krav som den nordiska marknaden ställer blir vårt primära fokus. En modern logistik- och monteringsanläggning tillsammans med etableringen av innovationscentret kommer att stärka våra långsiktiga resurser vad gäller produkt- och varumärkesutveckling, samt marknadsföring, nu och i framtiden, säger Villeroy & Boch Gustavsbergs vd Peter Larsson.

Gustavsbergs nya anläggning byggs av NCC och kommer att vara klar för inflyttning i december 2014.