Logga in

Gemensamt varumärke för Imtech-bolag i april 2013

Publicerad
31 okt 2012, 15:46

Från och med april 2013 kommer de tre systerbolagen NVS, Nea och Sydtotal att verka under ett gemensamt varumärke, Imtech Nordic. Förändringen innebär dock inte en sammanslagning av de tekniska disciplinerna, framhåller Imtech Nordics och NVS vd Juan Vallejo i en stor intervju i nya numret av VVS-Forum.

Utgångspunkten för samordningen blir en gemensam strategi och vision samt samstämmiga värderingar för bolagen, uppger Juan Vallejo.

– Det här blir en intern resa för både ledning och personal och att få alla ombord med insikten om att det här är mycket bättre för kunden. Vi börjar med att enas om innehållet i varumärket. Därefter kan man diskutera hur vi ska ställa upp oss och hur vi ska bli starkare tillsammans, exempelvis genom att jobba gemensamt med sälj, mer egna lösningar och utbildningar av projektledare.

Gemensamma funktioner för ekonomi och IT är grundläggande fördelar med förändringen. Juan Vallejo betonar att det inte handlar om en sammanslagning av de tekniska disciplinerna under ledning av en multidisciplinär chef.

– Det tror jag blir en rent hopplös uppgift som skulle tunna ut ledarskapet och teknikkompetensen väldigt radikalt. Styrkan är att vi inom respektive teknikaffärsområde är duktiga på marknaden mot kunden och att vi har ett teknikkunnande. Det kommer vi att vara väldigt beroende av när vi ska växa i exempelvis Norge på el- och ventilationssidan. Vår expansionsmöjlighet baseras på att vi har ett sätt att tänka inom varje teknikdisciplin som är framgångsrikt.

Ett redan pågående arbete är att samlokalisera de tre systerbolagen så mycket som möjligt.

– Det är för mig i första hand en marknadsåtgärd och inte en organisationsåtgärd. Vi får då normalt sett bättre lokaler och ser större ut på den lokala orten. Därmed blir det tydligare inför kunden att vi har mer resurser än vår lokala konkurrent. Det ger oss också större attraktionskraft för nya medarbetare. Vi skapar samtidigt en kommunikationsplattform mellan våra medarbetare som är väldigt viktig när vi ska gå till en gemensam kultur.

Samlokalisering kommer när det här året är slut att ha skett på 18 orter. Huvuddelen gäller NVS och Nea. I Luleå delar samtliga tre bolag lokaler sedan september i år.

– Vi prioriterar platser där det är enkelt samt tätorterna där det är lätt att nå varandra kring stora affärer och att växa på marknaden, säger Juan Vallejo.