Hemlig ägarbild

Publicerad 14 aug 2017, 12:45

Kring Invest Living Scandinavias ägarbild råder hemlighetsmakeri. Moderbolaget är baserat i Luxemburg. 

Invest Living Scandinavia har huvudkontor i Oskarshamn.

– Några av dem som köpte ut verksamheten från konkursboet 2011 var från Oskarshamn. Sedan etablerades ett ganska stort lager där. Det handlade om att inte hamna i storstadstråken med höga hyror, förklarar vd, Olav A Brudvik.

– Vår personalstyrka består av fyra medarbetare i Oskarshamn, som är starkt dedikerade och de flesta av dem bor i de trakterna. Själv sitter jag i Stockholm. Vi har ändå valt att ha säte i Oskarshamn. Det känns väldigt naturligt.

Utmanar på värmepumpmarknaden

Olav A Brudvik kom till Invest Living 2013 när han just varit med om en större livsomställning. Hans familjesituation hade nyligen förändrats och kort innan tillträdet hade den tidigare anställningen på YIT avslutats.

– Precis då hade jag fått en förfrågan om att leda denna satsning. Det passade mig bra med ett mindre personalansvar. Det var och är fortfarande en rolig och spännande utmaning. Samtidigt har det varit en givande personlig resa.

”Att växa och komma igång ordentligt kostar, men nu är vi uppe på en årstakt om drygt 10 miljoner i omsättning. Vi siktar på att tredubbla omsättningen inom tre till fem år.”

Olav A Brudvik, vd på Invest Living Scandinavia.

Olav A Brudvik vill inte kommentera ägarbilden i Invest Living Scandinavia. Han hänvisar till att ägarna vill ”ligga lågt” men understryker att det handlar om ett långsiktigt privat ägande.

Enligt offentliga uppgifter ägs bolaget sedan 2013 av Luxemburgbaserade Invest Energy & Europe. Ende ordinarie styrelseledamot i Invest Living är Wolter Mannerfelt, som är skriven i London, och suppleant är Kent Böschen, skriven i Upplands Väsby.

Invest Living Scandinavia har sedan starten 2011 ännu inte redovisat vinst. Det senast redovisade bokslutet för det brutna räkenskapsåret blev förlusten efter finansnetto cirka 3,1 miljoner kronor. Det var den lägsta hittills och första gången som förlusten var lägre än 4 miljoner kronor.

– Att växa och komma igång ordentligt kostar, men nu är vi uppe på en årstakt om drygt 10 miljoner i omsättning. Vi siktar på att tredubbla omsättningen inom tre till fem år.

Spikrakt upp för värmepumpar

Parallellt planeras för en geografisk expansion. I dag är marknaden de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Sverige är fortfarande huvudmarknaden och vi vill växa oss litet starkare innan vi tar det stora klivet. Vi har produkter som är anpassade för nordiskt klimat. Det finns många bergstrakter i Europa som har liknande klimat med mycket ved- och pelletseldning i dag och som därmed är en attraktiv värmepumpmarknad. Det gäller exempelvis norra Frankrike och delar av Tyskland. Målet är att från 2020 jobba även utanför Norden.

Invest Living säljer i dag direkt till ett antal olika återförsäljare. En stor och viktig säljkanal är HS Perifal i Falköping med varumärket Baxi för framför allt biobränslepannor.

– HS Perifal sökte en partner inom värmepumpar och därför har vi inlett ett samarbete, säger Olav A Brudvik.

Värmepump byggdes in i diskmaskin

Bonus Air 10 marknadsförs även under namnet Baxi Bonus Air 10.

– Det är samma grundprodukt och garantipaket. Försäljningen har lyft rejält. Nu är vi uppe i en årstakt på 300–400 maskiner. Vi har till och med upplevt 6–7 veckor med tomt lager, vilket inte ska upprepas. Vi har därför utökat produktionskapaciteten på plats i Kina.

Andra återförsäljare i Sverige är Polarpumpen, Byggmax e-handel, Buildor.se och Bygghemma.se.

– Dessutom har vi ett antal lokala installatörer och återförsäljare över i princip hela Sverige. Några är små och andra större. De är väldigt värdefulla för oss eftersom de är ett öra mot slutkunden.

Danska återförsäljare är HS Perifals ägare HS Tarm och grossisten Solar.

– Vår förhoppning är förstås att snart kunna nå även Solars svenska verksamhet, säger Olav A Brudvik.

– Vi har därigenom en mixad marknadsstrategi. Innan jag kom in i bilden sålde vi även direkt till slutkunden, men det gör vi inte längre. De större återförsäljarna är verkligen med och påverkar vårt sortiment och vårt erbjudande. Ofta ser de att våra produkter täcker en viktig lucka i deras övriga sortiment, precis enligt vår strategi.