Logga in

Svenskar världsmästare på Facebook i badrummet

Publicerad
22 dec 2016, 10:00

Svenskar ligger i topp när det gäller att använda mobilen i badrummet och är bäst i världen på att ”badrumsfacebook”. Det visar en ny studie från inredningssajten Houzz.se.

Svenskar ligger i topp när det gäller att kolla sociala medier i badrummet. Medan fransmän är de som mest lyssnar på podcasts och tyskar är helt upptagna av ljudböcker i badrummet, sysselsätter sig nästan hälften av svenskarna med att kolla av sociala medier när de går på toaletten.

– Undersökningen visar att Facebook i mobilen blivit den nya toatidningen för svenskarna, säger Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz.se, i ett pressmeddelande.

Detta gör vi svenskar i badrummet:

  1. Kollar sociala medier – 46 procent.
  2. Kollar epost – 39 procent.
  3. Kollar sms – 32 procent.
  4. Lyssnar på musik – 26 procent.
  5. Ringer/tar emot samtal – 18 procent.

Fler än 7 av 10 (72 procent) svenskar använder mobilen i badrummet. Tillsammans med singaporianer och italienare är svenskar den befolkning i världen där flest använder mobilen i badrummet.

Japanarna har, som bekant, de mest avancerade badrummen. Medan svenskar satsar på miljövänliga spolfunktioner (62 procent) fokuserar japanarna på duschhuvuden med inbyggda högtalarsystem och rörelsestyrda toalettsitsar (37 procent). Hela 15 procent av japanska folket har ett nödsystem som gör att de kan spola toaletten även vid strömavbrott.

Lite mer statistik:

  • 31 procent av alla svenskar har ljudsystem i badrummet.
  • 12 procent av alla japaner har en vattensäker tv i badrummet.
  • 4 procent av alla singaporianer har en minikyl i badrummet.

Undersökningen genomfördes av Houzz under september 2016 och bygger på svar från över 13 000 bostadsägare, varav 1 195 svenskar, som nyligen genomfört eller planerar att genomföra en badrumsrenovering. Respondenterna kom från USA, Kanada, Australien, Japan, Nya Zeeland, Danmark, Frankrike, Tyskland, Singapore, Irland, Italien, Ryssland, Spanien, Sverige och Storbritannien.