Logga in

Systemet för konsumenttvister ses över

Publicerad
28 feb 2013, 13:59

Allt fler företag struntar i rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Regeringen och konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) tillsätter därför en utredning som ska se över det svenska systemet med konsumenttvister utanför domstol.

Svarta listan kallas den, tidningen Råd & Röns sammanställning över företag som inte följer ARN:s beslut om hur tvister med konsumenter ska lösas.

VVS-Forum publicerar Svarta listan med företag som har anknytning till VVS-branschen två gånger per år. Tvisterna rör ofta badrumsrenoveringar som inte är fackmässigt utförda.

Orsakerna till att regeringen nu vill se över systemet är att allt fler företag struntar i rekommendationerna och att nya typer av produkter, försäljningsmetoder och fler gränsöverskridande tvister ställer förändrade och högre krav på ARN.

– Det måste vara möjligt att få upprättelse. När företag struntar i ARN:s beslut är det oerhört allvarligt. Utredningen syftar till att stärka konsumentskyddet och korta handläggningstiderna, säger konsumentminister Birgitta Ohlsson.

Uppdraget är att komma med förslag för att säkerställa ett snabbt och kostnadseffektivt förfarande vid konsumenttvister. Utredningen ska också föreslå hur nya EU-regler kan genomföras för att bidra till en tryggare gränsöverskridande handel.

Utredningen ska vara klar i slutet av juni 2014.