Foto: iStock

Med Nordbygg mot framtiden

Publicerad: 10 april 2018 Text: Eva-Maria Fasth

NORDBYGG 2018. Digitalisering, IoT, jämställdhet och beställarrollen är i fokus på årets Nordbygg på Stockholmsmässan. Och som vanligt är det installationsbranschen som dominerar.

– Vi har laddat huset med över 900 marknadsledande företag och ett besök här ger den överlägset bästa marknadsöversikten, sa Peter Söderberg, projektchef på Nordbygg, vid pressfrukosten.

Av de över 900 utställarna är 200 utländska och hela 45 procent är nya utställare.

Drygt 30 procent kommer från installationssidan. Kunskapsutbytet blir större än vad det någonsin har varit med ett digert program och fler öppna scener.

Läs mer: "Mycket ny teknik och innovationer"

– De utländska utställarna ökar från varje gång och i år har vi dessutom fem nationsmontrar för de som vill in på den svenska marknaden.

Lars Albinsson, Nordictech

Årets smällkaramell stod Lars Albinsson, techkonsult på Nordtech, för när han avslutade sin presentation på pressfrukosten med:

– Mässor som Nordbygg kommer att dö och ersättas av en 3D-modell inom en snar framtid. Nej, skämt åsido. Den här typen av plattformar som fungerar som en mötesplats och där vi kan ägna mer tid åt att lära oss saker kommer att bli allt viktigare, man kan inte lära sig allt på Youtube.

Läs mer: Snabba stambyten med moduler

Förra Nordbyggs omdiskuterade alkoholförbud har mildrats något. Nu gäller alkoholförbudet på dagtid, men vid mingel på eftermiddagen får utställarna servera alkohol.

Nordbygg 2018 beräknas samla omkring 50 000 besökare.

Fler nyheter