Pickup med gott om körglädje

Renault Alaskan
Publicerad: 22 november 2017 Text: Anders Myrdal

Med Alaskan ger sig Renault in i en stekhet bilklass. Biljättens första stora pickup förtjänar ett högt betyg. En välbyggd och mycket lyckad bil som Renault producerat i ett tajt samarbete med i första hand Nissan.

Foto: Anders MyrdalOm du inte bryr dig om vilket varumärke som sitter på fronten och är på jakt efter en riktigt bra pickup är Renault Alaskan absolut värd en provkörning.

Bilen ger snabbt ett intryck av stor körkänsla och grym personbilskomfort.

Jag kör bilen i bästa tänkbara testmiljö i ett regnigt Slovenien i mitten av september.

Pickis-klassen har aldrig varit hetare

På kurvig landsväg med höga bergstoppar som pryds av snö, på grusväg och över stock och sten på en rejält lerig och krävande terrängbana.

Efter mer än 20 mils körning konstaterar jag att bilen är oerhört trivsam och följsam att köra i alla terrängtyper. Att bränsleförbrukningen, enligt Renault är 6,3 liter per 100 kilometer, betyder att bilen tillhör de snålaste i pickisklassen.

Bilen jag provkör har utrustats med en 190-hästars motor med dubbelturbo. Bilen finns också med en 160-hästars motor och enkelturbo.

Bägge dieselmotorerna är fyrcylindriga och har en motorvolym på 2,3-liter. Välj mellan en sexväxlad manuell växellåda eller en sjuväxlad automatlåda.

Eldrivna transportbilen med längst körsträcka

En viktig anledning till bilens goda köregenskaper är den femlänkade bakhjulsfjädringen och det kraftiga stegramschassit, som dessutom filtrerar bort onödigt buller från vägbanan.

Bilen kan köras i tre olika lägen: tvåhjulsdrift (2WD), fyrhjulsdrift med högväxel (4H) alternativt lågväxel (4LO). 

Alaskan har mycket utrustning som standard och tillval. 360-graders funktionen, som består av fyra kameror, projicerar rörlig bild i bilens display och ger full koll på omgivningen runt bilen.

Funktionen är mycket användbar vid körning i tajta utrymmen eller branta backar med skymd sikt i hastigheter upp till tio kilometer i timmen.

Samtidigt som Alaskan får mycket beröm förtas glädjen en smula eftersom bilen – liksom allt fler nya bilar i dag – är ett resultat av ett samarbete mellan biljättar som bygger bilar tillsammans.

Urvattnade varumärken leder förstås till att dagens hantverkare har allt färre unika bilar att välja mellan. 

Renault Alaskan har förvisso en Renaultmotor, men faktum kvarstår: bilen har byggts i ett samarbete med Nissan (Navara) och även med Mercedes-Benz och deras kommande pickup X-Klass.

Alaskan tillverkas vid Nissans fabrik i Barcelona och skillnaderna mellan Alaskan och systerbilen Navara är enbart kosmetiska.

Förutom emblemen syns det några få olikheter i designen vid bakljus och front.

Renaults produktchef Damien LaPlane, LCV Range Product Director, berättar på plats vid provkörningen om hur företaget resonerar kring samarbetet med andra biltillverkare: 

– I stället för att utveckla bilen själva får vi genom samarbetet utökad spetskompetens och ett starkare erbjudande till kunderna. En bättre bil helt enkelt.

Många gånger går det fortare än bil

Renault har höga ambitioner med Alaskan och planerar att ta hela tio procent av den tuffa pick-up-marknaden i Sverige.

Det som talar för det är Renaults väl utbyggda försäljnings- och servicenätverk. Det som talar emot de höga försäljningsmålen är den knivskarpa konkurrensen med fler pick-up-modeller än någonsin som slåss om hantverkarnas uppmärksamhet.

Alaskan lanseras i Sverige i slutet av november.

 

Foto: Anders MyrdalFAKTA/Renault Alaskan
Ekonomi
Prisnivå: 253 900–317 900 kronor.
Första förhöjd leasingavgift: 50 000/62 000 kronor.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: 4 030/4 910 kronor.
Restvärde: 100 000/125 000 kronor.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 6,3.
Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Pickup med personbilskänsla som byggts för både landsvägs- och terrängkörning.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Sju krockkuddar som standard: två främre, två vid sidorna, två krockgardiner och en knäkudde på förarsidan, ESP (antisladd), EBD (elektronisk bromsfördelning), EBA (nödbromsassistans), TCS (Antispinn). Aktiv nödbromsning kommer snart att finnas.
Motoralternativ: 2,3 l/160 hk manuell (enkelturbo)/ 190 hk automat (dubbelturbo).
Lastutrymme: Flak, 1 578 x 1 560 mm. (djup x bredd), 2,46 m2.
Växellåda: 6-vxl manuell/7-vxl automat.
C02-utsläpp i g/km: 167.
Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg/3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.
Webbsida: www.renault.se
*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredits prissättning i oktober 2017. 

Fler nyheter