Lindbäcks bygg väljer svensk smart hemteknik

samarbete med företag som vann guldmobilen
Publicerad: 17 maj 2017 Text: Klas Sörbo

Första projektet är 200 bostadsrätter i en Stockholmskommun som får möjlighet att fjärrstyra lås, kommunicera med grannar om gemensamma tillgångar samt övervaka el- och vattenförbrukning.

De båda bolagen har tecknat ett licensavtal där TMPL:s teknikplattform för det digitaliserade hemmet ska byggas in i Lindbäcks fastighetsprojekt. Det första av Lindbäcks bostadsområden som blir uppkopplat med hjälp av tekniken är Dagsmejan i Sollentuna.

– Vi är glada att Lindbäcks har valt vår teknikplattform för sina framtidsprojekt och ser fram emot att tillsammans vidareutveckla och förädla smarta hem-tjänster som de boende verkligen använder och har nytta av, säger TMPL:s vd Eric Anderbjörk i ett pressmeddelande.

TMPL:s tekniklösning för det uppkopplade smarta hemmet är den första av sitt slag i Europa, uppger företaget, som nyligen belönats med det prestigefyllda teknikpriset Guldmobilen. Intresset för lösningen är stort från fastighetsbranschen.

– Det vi fastnade för är en genomarbetad och väl testad teknikplattform. Det gör att vi i Lindbäcks egna bostadsutvecklingsprojekt kommer att kunna erbjuda våra boende smarta hem-tjänster snabbare än förväntat, säger Roger Roos, Lindbäcks Boende, den del av Lindbäckskoncernen som utvecklar bostäder i egen regi.

I Lindbäcks-projektet Brf Dagsmejan har man fokuserat på informationstjänster, socialt nätverkande i föreningen samt smarta hem-funktioner i allmänna utrymmen. 203 lägenheter kommer att stå klara för inflyttning efter sommaren 2018. Nästa steg blir att utvärdera vad Lindbäcks kunder kan erbjudas för smarta hem-lösningar i lägenheterna i kommande projekt.

Så fungerar TMPL:

Via en app och en smart telefon kan de boende bland annat styra och kontrollera sina lås, larm och andra säkerhetsfunktioner i bostaden samt övervaka förbrukning av exempelvis el och vatten. Det går också att kommunicera med sina grannar, dela resurser och ha kontakt med omgivande serviceinrättningar som butiker, restauranger och träningslokaler. Larm är direkt kopplade till boserviceföretag för att få snabbast möjliga utryckning vid till exempel en brand eller vattenläcka. ​

Fler nyheter

Pumpen före fjärren

17 jul 2017 | Svenska Kyl och Värmepumpsföreningen rapporterar en stark uppgång för värmepumpar. Försäljningen ökade rejält under årets andra kvartal. Många...

Läs mer