Logga in

Kinesisk köprush efter Toto-toaletter

Publicerad
30 mar 2015, 12:49

Förhållandet mellan Japan och Kina har ofta varit frostigt, men frågan är nu om de japanska högteknologiska Toto-toaletterna kan tina upp relationen. Under den kinesiska nyårsledigheten i februari kom nämligen rekordmånga kinesiska shoppingturister till Japan, skriver the Economist.

Många var där av en enda orsak – att köpa hem en japanska lyxtoalett med uppvärmd sits och pulserande vattenstrålar, deodoranter och även musik för att överrösta generande ljud, allt enligt the Economist som rapporterar om detta i senaste numret.

Kinesiska konsumenter köpte fler högteknologiska toaletter än övriga japanska produkter under den veckolånga ledigheten, enligt det japanska konsultföretaget Hottolink. Populärast var en ny hightech-toalett med handsfree-lucköppning med en prislapp på cirka 5 000 kronor.

För bara tre år sedan ordnades demonstrationer i flera kinesiska städer som krävde en bojkott av japanska varor. Detta i protest mot Japans hållning i den långvariga tvisten om obebodda öar i Östkinesiska havet, rapporterar the Economist.