Logga in

Fortsatt tungt på värmepumpmarknaden

Publicerad
20 jan 2015, 10:08

2014 avslutades med en tung period för värmepumpmarknaden. Försäljningen under fjärde kvartalet sjönk med 8 procent jämfört med samma period året innan, rapporterar Svenska Kyl & Värmepumpföreningen (SKVP). Det är framför allt vätska/vatten (berg-, sjö- och markvärmepumpar) som har sjunkit, –11 procent. Även försäljningen av luft/vattenvärmepumpar sjönk under fjärde kvartalet, –6 procent.

Totalt under 2014 minskade försäljningen av både luft/vatten och vätska/vatten med 6 procent, medan frånluft tog ett försäljningsskutt uppåt, +8 procent. Förklaringen enligt SKVP är att antalet påbörjade småhus ökat med 16 procent och att frånluftvärmepumpar främst sätts in i nybyggda småhus.

En trend som SKVP ser är att värmepumparna som säljs blir större. Effekten hos de sålda värmepumparna ökade med 1 procent under 2014.

Per Jonasson, SKVP – Avslutningen av året har varit tung för framför allt de medlemsföretag som arbetar mot konsumentmarknaden, säger Per Jonasson, vd hos SKVP, men enligt våra prognoser så bör vi snart ha nått en bottennivå, innan utbytesmarknaden börjar ta fart. De som investerade i en värmepump på 1990-talet börjar byta ut sina värmepumpar, men det kommer dröja något år till innan den stora massan måste göra en nyinvestering.

Marknaden för större fastigheter skiljer sig i positiv bemärkelse mot småhusmarknaden. Totalt under året har försäljningen ökat med 10 procent inom detta segment.

Värdet av värmepumpförsäljningen (bortsett från luft/luftvärmepumpar) under 2014 i konsumentled beräknas uppgå till 5,5 miljarder kronor, vilket är en minskning med 3 procent jämfört med 2013.

Värmepumpmarknaden har sedan toppåret 2006 minskat undan för undan. Då såldes totalt drygt 72 000 enheter, förutom luft/luftvärmepumpar. 2014 stannade försäljningen på drygt 40 000 enheter. Störst procentuella minskning sedan 2006 har drabbat luft/vattensegmentet, 57 procent, medan det större segmentet vätska/vatten har tappat flest enheter, cirka 16 700.